هولوگرام

اطلاعات در مورد هولوگرام

هولوگرام

اطلاعات در مورد هولوگرام

پروژکتورهای هولوگرافی

شناخت وآشنایی بارنگ در پروژکتورهای هولوگرافی 

چقدر بارنگ در هولوگرام آشنا هستید ؟ میتوان گفت تنها و فقط با یک رنگ است  که هولوگرامها  کار میکنند . حال چرا و به چه علت ؟ طبق تحقیقات بدست آمده فهمیده اند که علت و دلیل عمل آن وجود  یک طول موج  که الگوی تداخلی ، ناشی از آن است.برای بدست آوردن رنگ پروژکتورهای هولوگرافی از لیزرهای رنگی برای روشن کردن الگوهای تداخلی استفاده می کنند .در ژانویه سال ۲۰۱۲ پروژکتورهای هولوگرافی در مرحله ی پیشرفت قرار گرفته اند .

تصاویر سه بعدی پروژکتور هولوگرافی

یک پروژکتور هولوگرافی با یک منبع نور که از میان الگوهای تداخلی عبور می کند یک تصویر سه بعدی که هنوز مسطح است ،را تولید می کند .برای ایجاد تصاویر سه بعدی حقیقی از یک آینه ی چرخشی برای بازتاب تصویر به چشم بیننده استفاده می کنند .این آینه یک تصویر مرتبط به زاویه ی دید چشم بیننده را ارسال می کند .با حرکت بیننده بیننده در جهات مختلف تصاویر متععدی قابل مشاهده است .هم چنین این تصاویر به صورت معلق در فضا مشاهده می گردند .

کشف هولوگرام های بازتابی

آشنایی با هولوگرام بازتابی


آیا میدانید هولوگرام بازتابیچگونه است و چطور بوجود آمده . شخصی به نام گابریل لایپمن در سال 1908  برای کشف ثبت تصاویر رنگی بر روی امو لوسیون  های سیلور هالید سیاه و سفید توانست جایزه ی نوبل را از ان خود کند  این کشف فوق العاده امروزه توانسته  برای ثبت  هولوگرامها از امولسیون لایپمن استفاده کنند . این یک کشف فوق العاده از هولوگرام است .

یک هولوگرام بازتابی از نور لیزری قرمز رنگ تشکیل شده است .زمانی که این هولوگرام با نور سفید روشن می گردد تصویر به رنگ زرد و یا سبز ظاهر می شود .علت چیست؟
پاسخ :امولسیون با گسترش و خشک شدن هولوگرام کوچکتر می شود .این عمل سبب می شود فضای بین سطوح هذلولی کاهش پیدا کند .بنابراین طول موج کوتاهتری بازسازی می شود .باقرار دادن هولوگرام در قسمت بالای فنجان قهوه ی داغ امولسیون متورم می گردد و رنگ تصویر آن در یک لحظه به قرمز تبدیل می شود .

ساده ترین روش ساخت هولوگرام

شکل بالا ساده ترین روش ساخت هولوگرام را نمایش می دهد .یک جسم جامد در ارتباط با هولوپلیت قرار می گیرد در حالی که امولسیون در روبروی شی قرار می گیرد .نور منتشر شده از لیزر الکترودی در معرض امولسیون قرار می گیرد .هر نقطه از شی نور را از پشت به میان امولسیون پخش می کند با نور مستقیم منبع sتداخل پیدا می کند و سبب ایجاد مجموعه ای از آینه های هذلولی منحصر به فرد در میان هولوگرام می گردد .
هنگامی که هولوگرام با منبع نور گرم شونده روشن می گردد مجموعه ای از آینه های هذلولی یک تصویر مجازی از نقطه ای از جسم را باز سازی می کنند .در نهایت تمام مجموعه ی آینه ها تصویر سه بعدی را در یک رنگ بازسازی می کند .
برای ساخت هولوگرام تمام رنگی نور سه لیزر (قرمز،سبز،آبی)با یک اشعه ترکیب می شوند و هولوگرام را به روش های از پیش گفته ثبت می کنند .به هر حال به یک فرآیند گسترشی برای اطمینان از عدم کوچک شدن هولوگرام نیاز داریم .


نکاتی در مورد فیزیکی هولوگرافی

چند مدل از فیزیکی هولوگرافی

مشخصات جالب و دیدنی بعضی از هذ لولی ها نشان داده شده است که سه بعدی ترسیم شدند . زمانی که انها حول محور   ss1  به گردش و چرخش در می آیند تمام سطوح ان آینه هستند و به شکل عمودی  خطوط ss1 که کار آن اتصال دو منبع است به دوقسمت تقسیم میکند  که این در زمانی شکل میگیرد که شما نقطه ی آینه ایی کمیته را آینه ی oo1در نظر بگیرید. .این نقطه در سطوح سه بعدی یک آینه ی صاف به شمار می آید .هر اشعه از نقطه ی sسطوح هذلولی را جذب می کند .بنابراین s1یک تصویر مجازی از sبرای تمامی نقاط است .بالعکس این مسئله نیز برای نور صدق می کند .
اکنون با داشتن این مدل های فیزیکی در ذهن می توانیم مشخصه های مهم هولوگرام ها در رسانه هایی همانند امولسیون های عکاسی که ضخامت در حدود ۶ تا ۷ میکرومتر را دارند را شرح دهیم .

قابلیت های هولوگرام های پراکنشی

اگر هولوگرام پراکنشی را به تکه های کوچکتر تقسیم کنیم باز هم تصویر کلی هولوگرام در هر یک از این قسمت ها قابل مشاهده است .از آن جایی که هر حجم ابتدایی در هولوگرام با نور کامل منظره شکل گرفته است ،مجددا هر یک از این حجم ها نمای کامل تر را تولید می کنند .به عبارت دیگر اندازه ی هولوپلیت های به کار برده شده برای ساخت هولوگرام به اندازه ی منظره ی مورد نظر بستگی دارد .یک هولوگرام بزرگ مجموعه ای از هولوگرام های کوچکتر به شمار می آید .
به منظور نمایش یک تصویر واقعی با یک اشعه ی لیزری بر روی صفحه ی نمایش بهتر است یک ناحیه ی باریک را با استفاده از اشعه ی غیر منشعب انتخاب کنیم .در این مورد تصویر واقعی شامل اشعه هایی در زاویه های کوچک نزدیک به هم می باشد این مسئله عمق زاویه ی دید را افزایش می دهد و به ما امکان می دهد تصویر متمرکزتری را از فاصله ی دور در امتداد اشعه که تصویر واقعی را شکل می دهد داشته باشیم .بسیاری از قوانین نوری هندسی در این مبحث به کار گرفته شده است .